لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کار کنیم؟ ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟ فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران صادر شد+جزئیات و لینک سامانه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان تماشای تلویزیون برای چه سنی ممنوع است؟ اسید‌های آمینه به عنوان پیش‌ساز پروتئین‌ها و به عنوان مکمل غذایی «تروما» چهارمین علت مرگ در دنیا  ۱۰ فایده پیاده روی برای سلامت بدن | بهترین زمان پیاده‌روی چه زمانی است؟ بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند چند ساعت در شبانه‌روز بنشینیم، بایستیم و بخوابیم؟ منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
سرخط خبرها

موفقیت ۹۵ درصدی عمل‌های پیوند کبد در بیمارستان منتصریه مشهد| کبد چرب؛ مهمترین عامل ایجاد نارسایی کبد

  • کد خبر: ۲۲۰۷۰۳
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
موفقیت ۹۵ درصدی عمل‌های پیوند کبد در بیمارستان منتصریه مشهد| کبد چرب؛ مهمترین عامل ایجاد نارسایی کبد
رئیس مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر انواع مختلفی از اعمال پیوند کبد، در این مرکز فوق تخصصی انجام می شود که میزان موفقیت اولیه‌ی آن، بیش از ۹۵ درصد است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محسن علی اکبریان از موضوع " کبد چرب " به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز نارسایی‌های کبدی یاد کرد و افزود: در مواردی که بیماری، به مرحله نارسایی کبدی پیشرفته و اصطلاحاً سیروز کبدی برسد، فرد کاندید پیوند کبد خواهد بود و غالباً این پیوند از طریق اهدای عضو از موارد مرگ مغزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر عمل پیوند کبد، در مجموع ۴ ساعت زمان می‌برد و یکی از پیچیده‌ترین اعمال پیوند عضو می‌باشد افزود: از آنجا که بیماران نارسایی کبد اغلب دچار اختلال هوشیاری، چاقی یا بیماری‌های انعقادی هستند، ملاحظات تکنیکی برای آنها لازم و حائز اهمیت بوده و بسیار مهم است که عمل پیوند با حوصله انجام شود.

هپاتیت نوع B و کبد چرب، دو عامل اصلی نارسایی کبدی در ایران 

رئیس مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه در خصوص این موضوع که چه اتفاقی سبب بروز اختلال در کبد و نارسایی آن می‌شود گفت: در کشور‌های مختلف آمار و علل این بیماری متفاوت است و در کشور ما هم سابقاً هپاتیت‌ها و به خصوص هپاتیت نوع B شایع‌ترین علت نارسایی‌های کبد به شمار می‌رفت، اما اکنون عامل " کبد چرب " در حال جایگزین شدن است و بخصوص تغییر شیوه زندگی افراد، بی تحرکی و مصرف غذا‌های فست فود و پرکالری به افزایش نقش این عامل (کبد چرب) در ایجاد نارسایی‌های کبدی دامن می‌زند، لذا توصیه می‌کنیم افرادی که وزن زیاد و کبد چرب دارند، حتماً پیشگیری‌های لازم و اصلاح سبک تغذیه‌ای را داشته باشند و چنانچه به مرحله شدید کبد چرب رسیده اند، حتماً نسبت به اصلاح وضعیت خود اقدام کنند تا به مرحله پیوند کبد نرسد.

دکتر علی اکبریان همچنین گفت: افرادی که در خانواده آنها، شخصی دچار نارسایی کبد و با سابقه سیروز کبدی وجود دارد، باید بدانند که بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی کبد هستند، همچنین افرادی که دیابت یا چربی خون بالا دارند و به ویژه کسانی که سطح تری گلیسیرید خون آنها بالاست، همچنین افرادیکه مصرف مشروبات الکلی دارند، احتمال سیروز کبدی در آنها بیشتر خواهد بود.

مرکزیت بیمارستان منتصریه در انجام پیوند و انتقال عضو به سایر مراکز پیوند

رئیس مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش مهم این مرکز در انجام عمل‌های پیوند عضو و انتقال عضو به سایر مراکز پیوند در سطح دانشگاه و کشور اشاره کرد و گفت: بیمارستان منتصریه، یکی از مراکز فوق تخصصی پیوند اعضا است که موارد مرگ مغزی (پس از اخذ رضایت خانواده ها) به آن منتقل می‌شود و صرف نظر از پیوند‌های عضوی که در همین بیمارستان انجام می‌شود، برخی از اعضاء اهدایی به سایر مراکز پیوند منتقل و استفاده می‌شود، مثلا قلب اهدایی در بیمارستان امام رضا (علیه السلام) مورد پیوند قرار می‌گیرد، پیوند قرنیه اهدایی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انجام می‌شود و پوست اهدایی هم برای درمان مریض‌های سوختگی به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل می‌شود. در مواردی که برای عضو اهدایی در مشهد گیرنده متناسب نداشته باشیم، عضو اهدایی را به سایر مراکز پیوند عضو ارسال می‌کنیم. به عنوان مثال قلب فرد مرگ مغزی که امروز از کبد ایشان برای پیوند استفاده می‌کنیم به دلیل اینکه در مشهد گیرنده متناسب نداشت به بیمارستان امام خمینی (ره) در تهران منتقل شد.

وی در خصوص فرایند انجام پیوند کبد و تفاوت آن با سایر اعمال پیوند عضو نیز گفت: در پیوند کبد، در واقع کبد قبلی بیمار برداشته می‌شوند و کبد جدید در محل کبد قبلی قرار می‌گیرد. اما در برخی پیوند‌ها این گونه نیست و ما بدون دست زدن به ارگان قبلی ارگان جدید را پیوند می‌کنیم، مانند عمل پانکراس و لوزالمعده که در افرادی که مبتلا به دیابت هستند و نارسایی کلیه پیدا می‌کنند، همزمان هم پیوند کلیه و هم پانکراس را انجام می‌شود.

علائم نارسایی کبدی چیست؟

علی اکبریان در خصوص علائم نارسایی کبد هم گفت: کسانی که دچار نارسایی کبد می‌شوند ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشند، ولی با پیشرفت بیماری معمولاً دچار زردی و کاهش سطح هوشیاری می‌شوند و گاهی طحال آنها نیز بزرگ می‌شود که در نتیجه آن تعداد پلاکت‌ها کم شده و ممکن است بیمار خونریزی‌های گوارشی داشته باشد، همچنین یک سری ضایعات پوستی ممکن است در این بیماران ایجاد شود و همینطور خونریزی‌های فوقانی و تحتانی و به طور کلی طیف وسیعی از علائم بالینی ممکن است در این افراد ایجاد شود، لذا اگر افراد این علائم را داشتند باید به پزشک مراجعه کنند تا با بررسی‌هایی که از طریق آزمایشات اختصاصی کبد و سونوگرافی انجام میشود وضعیت شان مشخص گردد.

وی این نکته مهم را نیز متذکر شد که چنانچه بتوان بیماری نارسایی کبد را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد این قابلیت در کبد وجود دارد که سلول‌های آسیب دیده‌ی خود را بازسازی کند، اما اگر این آسیب دیدگی سلول‌ها از حدی بیشتر شود، راه بازگشتی وجود ندارد و تنها راه پیوند کبد خواهد بود.

کبد پیوندی چند سال برای بیمار کار می‌کند؟ 

رئیس مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه همچنین گفت: معمولا این سوال برای افراد مطرح می‌شود که کبد پیوندی تا چه زمان کارکرد خواهد داشت در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ سقف زمانی برای این موضوع وجود ندارد و ممکن است یک کبد پیوند شده تا پایان عمر فرد که یک عمر طبیعی هم هست کار کند، در شیراز که قدمت پیوند در آن به حدود ۳۰ سال می‌رسد، بیماران پیوند کبدی را داریم که حدود ۲۰ سال است پیوند کبد شده‌اند و هنوز هم کبد آنها به خوبی فعالیت دارد. اما توصیه مهم ما به همه افراد این است که سعی کنند طوری زندگی کنند که دچار نارسایی کبدی نشوند و در نهایت اگر این اتفاق افتاد به آنها این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در مشهد و سایر شهر‌های کشور عمل پیوند کبد به خوبی در حال انجام است.

وی در خصوص میزان موفقیت این نوع عمل‌ها نیز گفت: موفقیت‌های پیوند عضو بر اساس شرایط بیمار متفاوت است، اما موفقیت اولیه معمولاً بالای ۹۵ درصد است و اکنون با پیشرفت‌هایی که در حوزه پیوند و دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی اتفاق افتاده بیش از ۷۵ درصد از بیماران پس از گذشت ۵ سال از زمان پیوند همچنان سالم هستند و کبد آنها به خوبی فعالیت می‌کند. در مواردی ممکن است به دلیل عود بیماری نیاز باشد که پیوند کبد مجدداً انجام شود، این موضوع به خصوص در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها سبب بروز نارسایی می‌شود مثل بیماران خود ایمنی محتمل است.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->